جدول محتوا

اجاق گاز فردار

اجاق گاز فردار از چه اجزایی تشکیل می شود؟


 

اجاق گاز فردار:

آشنایی با اجزای تشکیل دهنده اجاق گاز فردار، نام قطعات اجاق گاز و کارآیی هرکدام از آن‌ها یکی از مساپلی است که افراد فنی علاقه دارند یاد بگیرند. تا در صورتیکه لازم شد بتوانند تشخیص دهند مشکل اجاق گاز به خاطر خرابی کدام قطعه است. و با استفاده از قطعات یدکی اجاق گاز بتوانند به تعمیر آن بپردازند. نصب و تعمیر هود.گاز.فر.سینک.ماکروویو

بعضی از اجاق‌های جدیدتر، ممکن است قطعات متفاوتی داشته باشند. مثلا سرشعله‌ اجاق های قدیمی کمی با گازهای جدید متفاوت است. و طوری تنظیم شده که شعله کمتری داشته باشد و اجازه دهد غذا به آرامی پخته شود. در این مقاله ما قصد داریم به معرفی قطعات اجاق گاز فردار و برقی یپردازیم. و کاربرد و ویژگی تک تک این قطعات را شرح دهیم.

بهترین اجاق گاز فردار 

اجاق گاز فردار:همانطور که گفتیم، در ادامه به معرفی قطعات اجاق گاز میپردازیم تا بتوانید راحتتر، بهترین و همچنین ارزانترین اجاق گاز فردار را برای خود انتخاب کنید.

اجاق گازهای مبله عموماً برای افرادی که به دفعات متعدد در فواصل زمانی کوتاهتر اقدام به تعویض محل سکونت می کنند، مناسب تر است زیرا راحتتر جابجا می شود.

اجاق گاز فردار اخوان

یکی از بهترین برندهای گاز فردار، اجاق گازهای مبله اخوان است که با صفحه استیل 5 شعله در مدل های مختلف موجود است.

اجزای اجاق گاز فردار

اجاق گاز فردار:اجاق گاز فردار که با نام اجاق گاز مبله نیز شناخته می شود، از شش قطعه مختلف تشکیل شده است که در صورت بروز هرگونه مشکلی، ابتدا باید تشخیص دهیم چه اتفاقی برای آن قطعه افتاده و سپس تلاش کنیم تا حد امکان آن را تعمیر کرده و یا در غیر اینصورت، آن را تعویض نماییم. در این بخش به طور کامل با اجزای اجاق گاز فردار آشنا می‌شویم:

شعله‌ها ‌

از مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده اجاق گاز فردار شعله‌ها هستند. اجاق‌های گاز معمولا چهار شعله در بالای گاز و یک شعله درون فر دارند. شعله فر در زیر طبقه فر جای داده شده است. بسیاری از اجاق‌های گاز از فر‌های همرفتی استفاده می‌کنند. این بدان معنی است که درون فر یک فن الکتریکی وجود دارد که هوای داغ را پخش می‌کند. اگر شعله گازتان روشن می‌شود ولی به محض رها کردن شیر گاز، روشن می‌شود، توصیه می‌کنیم علت این امر را در مقاله چرا فندک اجاق گاز روشن نمی‌ماند پیدا کنید.نصب و تعمیر هود.گاز.فر.سینک.ماکروویو

فندک اجاق

فندک اجاق، جرقه‌های الکتریکی پیوسته ای ایجاد می‌کند که گاز را در لحظه باز شدن شیرها، شعله ور می‌کند. بعضی از انواع اجاق‌های گاز، شعله یا پیلوت دائما روشنی دارند که به روشن کردن شعله‌های گاز کمک می‌کند. خود فندک نیز از چینی فندک درست شده است. که چینی فندک سه شعبه در مدل اجاق گازهای قدیمی‌تر پیدا می‌شود. در صورتیکه فندک اجاق گاز شما خراب شده و دائما جرقه می‌زندُ‌در این مقاله دلایل فندک زدن مداوم اجاق گاز به طور کامل شرح داده شده است.

چدنی اجاق گاز

اجاق گاز فردار:پنجره چدنی اجاق گاز که بعضی‌ها با اسم شبکه‌های چدنی و یا گریل‌های چدنی آن‌ها را می‌شناسند، یکی از مهمترین اجزای اجاق گاز هستند.معمولا اجاق گاز فردار دارای سه چدنیمی‌باشد. جنس و کیفیت این قطعه در زیبایی و عملکرد آن بسیار تأثیرگذار است. چدنی های اجاق گاز اگر کیفیت ناسبی داشتهخ باشند، در موقع قرارگیری روی صفحه گاز با آن کاملا تراز خواهند بود. و هنگام شستشو به کیفیت و رنگ آن نباید هیچ صدمه‌ای وارد شود.

شیرهای گاز

از دیگر اجزای تشکیل دهنده اجاق گاز فردار شیرهای گاز هستند. هر کدام از شعله‌های گاز، شیر جداگانه ای دارد که میزان شعله را کنترل می‌کند. برای این شیرها معمولا از قطعه‌های پلاستیکی با کیفیت استفاده می‌شود و بر روی این شیرها، تنظیمات دمایی به دقت علامت گذاری شده اند. فرد می‌تواند با چرخاندن شیر در جهت عقربه‌های ساعت گاز را روشن و شعله را کنترل کند.

زمانی که شیر گاز باز می‌شود، گاز از طریق دریچه خود به لوله ونتوری هدایت می‌شود، تا گاز برای ایجاد احتراق مناسب با هوا ترکیب شود. در ادامه گاز به کمک فندک اجاق شعله ور می‌شود و این موضوع باعث می‌شود شعله در اختیار کاربر قرار گیرد.

ترموستات

اجاق گاز فردار:معمولا در داخل فرهای اجاق گاز ترموستات یا دماسنجی وجود دارد، شما می‌توانید دمای ترموستات را با کمک شیر مربوط به فر تنظیم کنید تا بدین ترتیب دمای پخت و پز درون فر مشخص شود. به بیان ساده لوله ای مسی از کنترل شیر به درون فر وارد می‌شود و دمای درون فر را مشخص و بدین ترتیب جریان گاز ورودی فر را کنترل می‌کند. بعضی از انواع اجاق گاز از ترموستات‌های الکترونیک هیبرید استفاده می‌کنند.نصب و تعمیر هود.گاز.فر.سینک.ماکروویو

صفحه کنترل

صفحه کنترل از دیگر اجزای تشکیل دهنده اجاق گاز فردار است که می‌تواند شامل خطی از شیرهای کنترل در جلوی اجاق گاز باشد یا ممکن است صفحه کلیدی الکترونیک بر روی آن تعبیه شده باشد که کنترل شعله‌ها و فر از طریق آن انجام شود. صفحه کنترل می‌تواند شامل ساعت، کلید نور داخل فر، کلید پاک کننده و یک سیستم زمان بندی خودکار برای فر باشد.

 

بخش‌های مختلف اجاق گاز‌های برقی

اجاق‌ گاز های برقی، جایگزین اصلی اجاق‌های گاز کلاسیک هستند.  این اجاق‌ها، ابزارهایی برای پخت و پز به وسیله الکتریسیته و فراهم کردن گرما از طریق آن عرضه می‌کنند. اجاق‌ها و فرهای الکترونیکی به صورت جداگانه یا به صورت ترکیبی ارائه می‌شوند تا به افراد امکان انجام طراحی‌های مختلف در فضای آشپزخانه خود را بدهند. اجاق‌های الکتریکی از اجزای مختلفی برای ایجاد گرمای پخت و پز یکپارچه و مناسب استفاده می‌کنند.

المنت‌های حرارتی

مهم ترین قسمت اجاق‌های الکتریکی المنت‌های حرارتی هستند، این المنت‌ها، انرژی الکتریکی را به گرما تبدیل می‌کنند و از این گرما برای پخت و پز استفاده می‌شود. برای اجاق‌های الکتریکی از انواع متفاوتی از المنت‌های حرارتی استفاده می‌شود. بعضی از انواع رایج این المنت‌ها عبارتند از:‌ المنت‌های سیم پیچی شده سنتی، صفحات فلزی، المنت‌های حرارتی تابشی مخفی در زیر سطح اجاق یا المنت‌های القایی الکترومغناطیسی.

به طور معمول فر‌های الکتریکی دارای دو المنت حرارتی هستند. یکی از این المنت‌ها در بالای فر قرار داده شده است تا انتقال حرارت از بالا را بر عهده بگیرد. دیگری در نزدیکی پایه فر قرار دارد و حرارت لازم برای پخت و پز را فراهم می‌کند. افراد می‌توانند یک المنت یا هر دو را بسته به نیاز خود روشن کنند.نصب و تعمیر هود.گاز.فر.سینک.ماکروویو

ترموستات

اجاق گاز فردار:ترموستات اجاق‌های الکتریکی، دستگاه ساده‌ای است که دمای درون فر را اندازه گیری می‌کند و در زمان‌های لازم المنت‌های حرارتی را قطع و وصل می‌کند. ترموستات معمولا به کلیدهای کنترل متصل است و می‌تواند اطلاعات را به صورت دیجیتال در اختیار افراد قرار دهد. در بعضی از دستگاه‌ها دمای دستگاه به فرد نشان داده می‌شود یا زمانی که فر به اندازه مورد نیاز داغ شد، چراغی درون دستگاه فعال می‌شود.

فیوزها

اجاق‌های الکتریکی از مجموعه ای از فیوزها برای مراقبت از المنت‌های حرارتی استفاده می‌کنند. این فیوزها در صورتی که جریان الکتریکی بیش از حد وارد آنها شوند قطع می‌شوند و مانع از ایجاد جرقه‌های ناگهانی درون المنت‌های حرارتی و آتش سوزی می‌شوند. فیوزهای اجاق‌های الکتریکی به طور معمول در جعبه فیوز بسته‌ای نزدیک به پایه فر یا در پشت بدنه اجاق قرار دارند.

ساختار بدنه

اجاق‌های الکتریکی از فرم بدنه فرهای همرفت به عنوان فضای پخت و پز درون فر استفاده می‌کنند. به جای این که بخش‌های مجزایی برای کباب کردن وجود داشته باشد، آشپز برای کار با فر اجاق‌ها الکتریکی باید قفسه‌های تعبیه شده درون آن را جابجا کند تا غذا به طور مستقیم در معرض المنت حرارتی بالایی قرار گیرد.

صفحه کنترل

صفحه کنترل اجاق‌های الکتریکی به کاربر اجازه می‌دهد دمای اجاق را تنظیم کند و شعله‌های موجود بر روی گاز را به صورت جداگانه فعال نماید. شیرها یا دکمه‌های موجود بر روی صفحه کنترل به هدایت ویژگی‌های مختلف دستگاه و روشن کردن زمان سنج کمک می‌کنند.

زمان سنج

اجاق گاز فردار:زمان سنج از دیگر اجزای تشکیل دهنده اجاق گاز فردار است. اجاق‌های الکتریکی به طور معمول از زمان سنج‌های مکانیکی یا دیجیتال استفاده می‌کنند تا از پختن غذا در مدت زمان مورد نیاز اطمینان حاصل شود. زمان سنج ممکن است به یک ساعت متصل باشد یا جدا از آن عمل کند. بعضی از اجاق‌های الکتریکی، زمان سنج‌های خودکاری دارند که به تنظیم زمانی برای خاموش یا روشن شدن خودکار فر کمک می‌کنند. بعضی دیگر نیز تنها به زنگ هشداری اکتفا می‌کنند و کاربر را از زمان بررسی غذا یا اضافه کردن مواد غذایی دیگر مطلع می‌کنند.نصب و تعمیر هود.گاز.فر.سینک.ماکروویو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.

فرم درخواست تعمیر