جدول محتوا

ماشین لباسشویی

 ماشین لباسشویی و تاریخچه آن

در سال ۱۷۹۷ نخستین نوع ماشین لباسشویی اختراع گردید و بصورت تخته شستشو بود. ویلیام بلک استون بازرگان و تولید کننده ذرت ایندیانا برای کادو جشن تولد همسر خود یک دستگاهی ساخت که کثیفی لباس ها از بین میبرد و آن ها میشست . این دستگاه شامل یک تغار چوبی بود که در آن یک تکه چوب تخت با شش میخ چوبی کوچک بود و یک دسته داشت که آن ها را جلو و عقب می برد. میخ های فلزی در سال ۱۹۰۰ میلادی جایگزین میخ های چوبی شد و برای نخستین بار در سال ۱۹۰۶ میلادی از موتور الکتریکی در ماشین لباسشویی به کار برده شد. در سال ۱۹۰۷ میلادی نخستین دستگاه می تگ ساخته شد که دسته چرخنده و زیر آن چرخ لنگر داشت. در سال ۱۹۲۲ میلادی شرکت می تگ سیستمی عرضه کرد که در آن به جای کشیدن لباس ها در آب، آن ها را با فشار آب و هم زدن تمیز می کرد. ماشین لباسشویی و تاریخچه آن

از اوایل دهه سال ۱۹۳۰ میلادی یکی از شاخه های جانبی شرکت هوایی بندیکس شروع به کار روی یکی از مهم ترین پیشرفت های ماشین لباسشویی کرد. وسیله ای که جان دبلیو چامبرلین اختراع کرد در یک زمان لباس ها را می شست، آب می کشید و آب اضافی آن را خارج می کرد. معرفی نخستین ماشین لباسشویی خودکار در سال ۱۹۴۷ میلادی گام مهم دیگری در این زمینه بود. شرکت ۱۹۰۰، که نیای شرکت ویرل پول به شمار می رود، نخستین شرکتی بود که موفق به این کار شد. در سال ۱۹۵۳میلادی ماشین لباسشویی به یکی از وسایل ضروری خانه تبدیل شد و از آن به بعد همچنان این وسیله در حال تکمیل است و دکمه هایی برای انواع پارچه های خاص و جدید به آن ها اضافه می شود و همیشه در حال پیشرفت می باشد. پس از دانستن تاریخچه لباسشویی به سراغ اجزاء تشکیل دهنده لباسشویی می رویم.

ماشین لباسشویی و تاریخچه آن :ماشین لباسشویی ساختاری پیچیده و جالبی دارد. لباسشويی های اتوماتيک در مدل های متفاوت و زیادی طراحی و ساخته می شوند كه از جمله می توان به ماشين تمام اتوماتیک كه مخزن آن روی محور افقی سوار است و به آن مدل يوغی نیز گفته می شود و همچنين ماشينی كه مخزن آن روی محور عمودی قرار گرفته و به آن نوع چرخان عمودی گفته مي شود اشاره كرد.


 

اجزای تشکیل دهنده ماشین لباسشویی

  •  اجزای الكتريكی ماشين لباسشويی تمام اتوماتيک :

  • دو شاخه:

وظيفه دو شاخه انتقال انرژی الكتريكی از پريز برق به كابل رابط ماشين و ساير قسمت های الكتريكی ماشين لباسشویی می باشد .

در هنگام تعويض دو شاخه به جريان نامی دو شاخه جديد خیلی دقت کنید. معمولاً دو شاخه هايی كه جريان آن ها كمتر از ۱۶ آمپر است جهت استفاده در ماشين لباسشويی مناسب نيستند.

  • كابل رابط:

از آنجا كه جريان مصرفی ماشين لباسشویی زیاد می باشد، همیار سرویس توصيه می کند كابل ۵/۲×۲ و يا حد اقل ۵/۱×۲ مورد استفاده قرار بدهید.

  • ترمينال :

ماشین لباسشویی و تاریخچه آن:ترمينال در لباسشویی  به منظور ايجاد اتصالاتی مطمئن و هم چنين عايق بودن اين اتصالات از بدنه مورد استفاده قرار می گيرد در ماشين لباسشويی معمولاً از ترمينال های پلاستيكی و يا كائوچويی استفاده مي كنند. محل قرار گيری ترمينال در لباسشویی ، قسمتی از بدنه ماشين است كه با پيچ و مهره در جای خود مستقر می شود می باشد.

  • كليد on/off :

معمولاً كليد به صورت متداول در ساير لوازم خانگی ، در ماشين لباسشويی بكار نرفته است بلكه كليد قسمتی از تايمر می باشد. يعنی با كشيدن محور تايمر بطرف بيرون كنتاكت يا كنتاكت های كليد بسته شده و با حركت ولوم بطرف داخل، مدار الكتريكی ماشين قطع می شود. كليد های بكار رفته در لباسشويی معمولا بصورت دو كنتاكت و يا چهار كنتاكت هستند. در نوع دو كنتاكت ، نول مستقيماً به همه مصرف كننده های مدار رسيده و فاز پس از كليد وارد مدار می شود بنابراين دو كنتاكت كليد، يكی فاز ورودی و ديگری فاز خروجی است. در نوع چهار كنتاكت هم فاز و هم نول وارد كليد شده و با حركت محور تايمر به طرف بيرون ، كليد بسته شده و فاز و نول وارد مدار دستگاه لباسشويی مي شوند.

جهت تست كليد كافيست از روی نقشه ماشين كنتاكت های مربوطه به كليد را شناسايی نموده سپس با اهم متر آن را تست نماييد. به اين شکل كه ابتدا سيم های متصله به كليد را باز نموده، سپس دو پايه ورودی و خروجی كليد را به اهم متر وصل كنيد. با حركت محور تايمر به طرف بيرون بايد عقربه منحرف شده و تقريبا عدد صفر را نشان دهد.ماشین لباسشویی و تاریخچه آن

اگر عقربه منحرف شود اما به صفر نرسد، كنتاكت های كليد كثيف می باشند. راحت ترين روش جهت اصلاح اين عيب استفاده از اسپری كنتاكت شور است. در صورتی که عقربه منحرف نشود ، لازم است صفحه كليد های تايمر از دو طرف آن باز شود و عيب بر طرف گردد. در كليد هاي چهار كنتاكت آزمايش با اهم متر در مورد هر چهار كنتاكت انجام شود ( بصورت دو به دو ) .

  • لامپ خبر:

جهت اطلاع مصرف كننده از ورود برق به ماشين از چراغ خبر كه يک لامپ ۲۲۰ ولتک می باشد استفاده مي گردد.

  • ميكروسوئيچ :

اگر قبل از بسته شدن درب ماشين ، دستگاه شروع به آب گيری نمايد و يا اگر به دلایل در هنگام كار ماشين، درب باز شود و در همان حالت ماشين به كار خود ادامه دهد و يا اگر كودكی به ماشين نزديک شده و درب آن را باز كند و عمليات ماشين متوقف نشود و خیلی موارد دیگر جميع موارد مذكور ايجاب می كند به محض باز شدن درب و يا حتی قبل از آن كه درب كاملاً بسته نشده باشد، ماشين قادر به استارت و شروع عمليات شستشو نباشد.

بنابراین هميشه فاز مدار پس از كليد تايمر و قبل از آنكه به ساير اجزای الكتريكی مدار برسد از ميكروسوئيچ عبور می كند . ميكروسوئيچ (كليد فشاری حفاظتی ) معمولاً پشت درب بدنه خارجی جنب لاستيک دور درب و در كنار قفل قرار می گيرد و پس از آنكه زبانه قفل كاملاً در محل خود مستقر شد به اهرم ميكروسوئيچ فشار وارد نموده و آن را به حالت وصل در می آورد. با بسته شدن ميكروسوئيچ ساير قسمت ها نيز دارای فاز بوده و مي توانند عمليات شستشو را انجام دهند. براي تست ميكروسوئيچ نيازي به خارج نمودن آن از محل استقرارش نيست بلكه می توان دو سيمی كه از تايمر به طرف ميكروسوئيچ رفت و بر گشت نموده را پس از يافتن به اهم متر متصل کنیم.

در صورتی که با بسته شدن كامل درب ، عقربه اهم متر منحرف شود ميكروسوئيچ سالم است در غير اين صورت يا عيب از ميكروسوئيچ است يا ميكروسوئيچ سالم بوده اما از محل استقرار خود خارج شده و يا درب بطور واقعی بسته نمی شود كه معمولاً عيب آخر مربوط به خراب شدن لاستيک دور درب دستگاه است. در صورت خراب بودن ميكروسوئيچ آن را پس از باز نمودن قسمت جانبيی لاستيک دور درب ( طرف قفل درب ) از بدنه جدا نموده و در صورت امكان تعمير نماييد. اگر مشكل جدی است مانند شكستن اهرم ،ميكروسوئيچ را تعويض كنيد.

  • المنت (گرمكن- هيتر ) – ساختمان المنت :

ابتدا سيم كرم نيكل يا كرم آلومينيوم درون پودر چينی يا سراميک نسوز قرار گرفته و سپس جهت ممانعت از نفوذ آب و رطوبت آن را درون يک محافظ فولادی قرار مي دهند. المنت درون ديگ فرعی قرار می گيرد و در توان های مختلف ساخته شده و استفاده مي شود . آب بندی المنت بوسيله لاستيک محافظ المنت صورت مي گيرد از این جهت هرگز نبايد المنت را در حاليكه درون ديگ آبی وجود ندارد به برق متصل کرد. همیار سرویس جهت تست المنت استفاده از لامپ سری ، اهم متر يا اتصال چند ثانيه ای مستقيم به برق توصيه می شود.ماشین لباسشویی و تاریخچه آن

  • قفل مغناطيسي درب :

همانطور كه در مورد ميكروسوئيچ توضیح داده شد ، باز شدن درب ماشين در زمان شستشو و در حالی كه ديگ تا حدودی پر از آب است مي تواند محيط منزل را آلوده کند. زيرا آب مخلوط با پودر رختشويی به بيرون از ماشين خواهد ریخت. كاربرد ميكروسوئيچ اين حسن را داشت كه در صورت بروز چنين اشتباهی مدار ماشين قطع می شد. در بعضي از ماشين ها زمينه اين اشتباه را از بين برده اند . پس از روشن شدن ماشين (البته به شرطی که درب کامل بسته شده باشد) يک رله مغناطيسي زبانه درب را در اختيار گرفته و به هيچ وجه درب ماشين باز نمی شود . در صورت اعمال نيروی بيش از حد دستگيره قفل درب خواهد شكست. درب زمانی باز می شود كه اولاً برق ماشين قطع شود (تايمرخاموش شود) . ثانياً حداقل چند دقيقه از خاموش شدن دستگاه بگذرد تا آثار مغناطيسی درون قفل مغناطيسی كاهش يافته و زبانه قفل درب رها شود. در بعضي از ماشين ها ميكروسوئيچ و قفل مغناطيسی در یک مجموعه قرار می گیرند.

  • ترموستات يا هيتراستات :

از آنجایی كه جريان مصرفی هيتر بالا می باشد و توسط تايمر مرتبا در حال قطع و وصل است ، اين احتمال می رود كه بر اثر كار زياد و مداوم ، سطح كنتاكت های تايمر مربوط به هيتر فرسوده شده و به يكديگر جوش داده شوند. در اين صورت هيتر در تمام مدت كار ماشين كه بعضاً به ۳ ساعت و نيم نيز مي رسد در مدار خواهد بود. رسيدن دمای آب به نقطه جوش علاوه بر البسه داخل ماشين، رابط های پلاستيكی و شلينگ ها را نيز فرسوده خواهد ساخت. بنابراین استفاده از هيتر استات ( ترموستات ) اجتناب ناپذير است.

قسمت فلزی منعكس كننده حرارت به تيغه های بي متالی در داخل آب قرار گرفته و حرارت آب بر آن اثر مستقيم می گذارد. اين حرارت توسط خود صفحه به تيغه ها منعكس شده و اگر از حد معينی تجاوز نمايد يكی از تيغه ها كه حساسيتش به حرارت بيشتر است، با خميده شدن خود ، ارتباط هيتر با شبكه را قطع مي سازد زيرا هيتراستات و هيتر هميشه با يكديگر در حالت سری قرار می گيرند.

  • شیر برقی :

همانطور كه قبلاً همیار سرویس توضیح داده است، همه مراحل و عمليات ماشين بصورت اتوماتيک صورت می گيرد و از آنجا كه لباس ها معمولا ۶ الی ۸ بار بصورت كامل شستشو می شود، عمل ورود آب به ماشين نيز حتما باید بصورت خودكار صورت پذيرد. آب ورودی به ماشين به شير الكتريكی بسته مي شود و مادامی كه به سيم پيچ آن برق نرسد، آب شهر پشت شير می ماند و اجازه ورود به داخل جا پودری و سپس مخزن فرعی را نخواهد داشت.ماشین لباسشویی و تاریخچه آن

  • تايمر (برنامه ريز ) :

تايمر در واقع به عنوان مغز فرمان دهنده ماشين عمل می كند و پس از گرفتن فرمان شروع، ساير اعمال از قبيل آب گيری، گرم کردن آب، عملكرد دور تند و كند موتور با فرمان تايمر انجام مي شود. در حال حاضر تايمر های موجود به دو شكل الكترونيكی و الكترومكانيكی به بازار ارائه می شوند. در نوع الكترونيكی فرمان های مختلف به قطعات الكتريكي مانند هيتر، واتر پمپ، الكترو موتور، شير الكتريكي و… توسط قطعات الكترونيكی مانند ترانزيستور ، تريستور و IC صورت می گيرد و از آنجا كه ابعاد اين قطعات به مراتب كوچك تر از چرخ دنده های زائده داراست ابعاد تايمر های الكترونيكی بسيار كوچک تر از تايمر های مكانيكی است. تايمر های الكترونيكی بصورت كتابی ساخته مي شوند.

  • هيدرواستات ( اتومات ) :

وظیفه هیدرواستات تنظيم كننده آب ورودی به ماشين است و معلوم است كه اگر دچار مشكلی شود يكی از اساسی ترين اعمال ماشين صورت نخواهد گرفت.

  • واتر پمپ ( پمپ تخليه آب ) :

در هر مرحله ، پس از شستشو و قبل از ورود آب مجدد به ماشين ، لازم است آب كثيف از ماشين خارج و به فاضلاب ريخته شود . اين عمل توسط واتر پمپ انجام می شود. واتر پمپ از دو قسمت الكتريكی و مكانيكی تشكيل شده است . قسمت الكتريكی آن يک موتور با توان كم و معمولاً از نوع قطب چاكدار است.

  • موتور دو دور :

جهت شستشوی كامل لباس در ماشين لباسشويی نياز است كه مخزن اصلی (مخزنی كه لباس ها درونش قرار داده می شود ) بطور مداوم بطرف چپ و راست بچرخد تا لباس های خيس همیشه جا به جا شوند. اين وظيفه را دور كند لباسشويی بر عهده دارد. دور كند در واقع از دو سيم پيچ با اهم های مساوی تشكيل شده است. در اكثر لباسشويی ها پس از شستشوی كامل ، قسمت عمده آب لباس گرفته می شود . پس از پايان شستشو، دور تند ماشين و پمپ تخليه بكار افتاده و بر اثر چرخش سريع مخزن آب لباس ها بر اثر نيروی گريز از مركز از طريق سوراخ هاي مخزن اصلی به مخزن فرعی و توسط پروانه مكنده پمپ تخليه بطرف فاضلاب هدايت می شوند. دور تند ماشين لباسشويی از يک سيم پيچ اصلی و يک سيم پيچ فرعی و خازن راه انداز، تشكيل شده است.

  • محافظ الكتريكی موتور:

جهت حفاظت موتور در برابر عبور جريان زياد و يا حفاظت موتور در مقابل ازدياد گرمای داخلی محفظه و يا مواردی مانند گريپاژ شدن محور درام و يا باز شدن بست پولی ها از محافظ الكتريكی موتور يا به عبارت ديگر فيوز اورلود استفاده مي شود. محل قرار كيري اين قطعه محافظ ، سرب با نول مشترک سيم پيچ های كند و تند است و برای آن كه اورلود علاوه بر كنترل جريان موتور، بر گرمای محيط داخل موتور نيز تسلط داشته باشد آن را بر روی سيم پيچ های داخل استاتور قرار می دهند.

  • خازن ( كاپاسيتور ) :

در ماشين های لباسشويي به ندرت از خازن های اصلاح ضريب قدرت استفاده می کنند و در واقع به عنوان راه انداز دور های كند و تند مورد استفاده قرار می گيرند. بعضي از موتور ها به طوری طراحي شده اند كه دور های تند و كند جهت راه اندازی به خازنی با ظرفيت مساوی نياز دارند. ولي در بعضی ماشين ها ، ظرفيت خازن های راه انداز دورهای كند و تند با يكديگر متفاوت است.ماشین لباسشویی و تاریخچه آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.

فرم درخواست تعمیر