جدول محتوا

هود

 هود آشپزخانه و مزایای استفاده از هود

 

هود های آشپزخانه که امروزه در انواع و طرح های مختلفی در بازار موجود هستند در واقع همان فن های قدیمی هستند که در گذشته برای هدایت هوای فضای آشپزخانه به بیرون مورد استفاده قرار می گرفت. در واقع ضرورت هود آشپزخانه از گذشته تا کنون برای همگان امری آشکارا و بدیهی است فقط امروزه به صورت پیشرفته تر و مجهزتر در طرح ها و مدل های مختلف ارائه می شود.

ضرورت هود آشپزخانه و اساس کار آن

اساس کار هود همان کارایی فن می باشد. فن هایی که قبلا در آشپزخانه نصب می کردند، دور آن را با قاب های چوبی می پوشاندند تا مخفی بماند و ظاهر آشپزخانه را زشت نکند و بعدها با توسعه کابینت سازی، فن ها را در فضای کابینت پنهان می کردند تا در دید نباشد. در واقع ضرورت هود آشپزخانه کاملا احساس می شده است اما ظاهر آن زیاد دل چسب نبوده برای همین روی فن ها کار شد و منجرب به توسعه و ایجاد طرح های کنونی هود گردید.

اگر فکر می کنید هود آشپزخانه فقط در بالای اجاق گاز قرار می گیرد و وظیفه ی آن فقط جذب بوی غذا و بوهای نامطبوع فضای آشپزخانه است یا اگر فکر می کنید هواکش هود هیچ ربطی به سیستم هواکش منزلتان ندارد، باید گفت در اشتباهید و اطلاعاتتان در مورد هود و وظایف آن کافی نیست. لازم است بدانید ضرورت هود آشپزخانه نه تنها برای آشپزخانه که برای محیط منزل نیز امری بدیهی است.

 

ضرورت هود آشپزخانه تاثیر مستقیمی بر کیفیت هوای خانه دارد و حتی در مواقعی که هود کارکرد مناسبی نداشته باشد، بر روی عملکرد سایر دستگاههای تهویه نیز اثر می گذارد و کارکرد آنها را مختل می کند. هود در آشپزخانه کارایی زیادی دارد که مهم ترین آنها جذب بوی غذا، دود و بخار می باشد در واقع با این کار هود آشپزخانه ذرات چربی، رطوبت و گاز را از فضای آشپزخانه به بیرون هدایت می کند و البته میزان رطوبت را در حدی که مناسب باشد حفظ می کند.

با این کار دیگر چربی و رطوبت روی دیوارها و سقف نمی نشیند و مدت زمانی که آشپزخانه تمیز می ماند بیشتر خواهد شد. در صورتیکه در آشپزخانه هواکش یا هود نصب نباشد، با بالا رفتن رطوبت مشکلات عدیده ای بوجود می آورد از جمله ایجاد فضای مناسب برای رشد قارچ، میکروب و کپک ها که در این صورت سلامتی خانواده به خطر می افتد.

ضرورت هود آشپزخانه مزایای استفاده از هود و دستگاه های تصفیه هواhttp://hoodiran.com/wp-admin/post-new.php

  • از بین رفتن ویروس ها، باکتری ها و جلوگیری از شایع شدن بیماری های واگیردار
  • نابود کردن آلوده کننده های دستگاه های الکتریکی از قبیل لامپ های فلورسنت و مانیتورها و….
  • تهویه هوا که این هوای سالم کمک به مشکلات تنفسی و خروپف کردن در خواب خواهد کرد و خوابی راحت و بدون استرس را به همراه دارد.
  • قابلیت جذب گازهای مضر و سمی که در هوا وجود دارد از جمله گازهای خطرناکی مثل CO و….
  • تبدیل کردن هوای فضاهای بسته به هوایی سالم و مفرح
  • از بین بردن بوهای نامطبوع مانند بوی سیگار
  • از کاهش ضریب هوشی کودکان جلوگیری می شود
  • برای کسانی که مشکل آلرژی یا آسمی دارند کمک بزرگی است و این تهویه هوا موجب کاهش حملات آنها می شود.
  • جلوگیری از رشد و تکثیر کپک ها و قارچ ها
  • انواع هود آشپزخانه

    در این بخش از مقاله، انواع هود آشپزخانه و مزایای هر یک را توضیح داده و شما را با کارآیی هر یک از هود‌ها آشنا می‌کنیم. شما با مطالعه این مقاله می‌توانید بهترین هود را برای آشپزخانه خود انتخاب کرده و کارآیی و زیبایی را در کنار هم به آشپزخانه خود هدیه دهید.

    هود زیرکابینتی

    هود‌های زیرکابینتی، زیر سطح کابینت‌های و بالای اجاق گاز نصب می‌شود و دارای دو مدل تک موتوره و دو موتور می‌باشد. هودهای زیرکابینتی ظاهری قدیمی تر نسبت به دیگر انواع هود آشپزخانه دارند اما به دلیل داشتن قیمت مناسب‌تر و فضای کمتری که اشغال می‌کنند می‌تواند موردپسند تعدادی از مصرف‌کنندگان قرار بگیرند. از معایب این مدل هودها می‌توان به ایجاد صدای بیشتر و قدرت مکش پایین‌تر نسبت به مدل‌های جدیدتر در بازار اشاره کرد.

    هود آشپزخانه

    هود شومینه ای

    هود‌های شومینه‌ای شکلی شبیه قیف برعکس دارند و روی سطح دیوار و به صورت روکار نصب می‌شوند. این هود‌ها با پوشاندن تمام سطح اجاق گاز، تاثیر بسزایی در رفع بوی نامطبوع، حرارت و گرمای غذا دارد. هود‌های شومینه‌ای بسته به ویژگی‌ها و برندشان دارای صفحه لمسی، ریموت کنترل، لامپ‌های هالوژنی یا LED هستند. این نوع هودها تمامی مزیت‌های هود زیرکابینتی را شامل شده و با دارا بودن ویژگی‌هایی همچون تولید صدای کمتر، مکش پرقدرت‌تر و ظاهر زیباتر نسبت به هود‌های زیر کابینتی از فروش بیشتری برخوردارند.

    هود جزیره ای

    هود‌های جزیره‌ای از جدیدترین و شیک‌ترین انواع هود آشپزخانه در بازار به شمار می‌رود. این مدل‌ هودها در آشپزخانه‌هایی که پخت و پز بالایی دارند، کاربرد چندانی ندارد و بیشتر مورد استفاده خانه‌های لوکسی است که اجاق‌گاز‌های آن‌ها در مرکز اشپزخانه قرار گرفته و پخت و پز چندانی در آن‌ها صورت نمی‌گیرد. صفحه مکش این هود‌ها کوچک اما قدرت مکش آن‌ها بسیار بالاست. بعضی از هودهای جزیره‌ای حالت آسانسوری دارند و با ریموت کنترل هود از سطح اجاق دور یا به آن نزدیک می‌شوند و می‌توان هود را با ریموت کنترل باز و یا بسته کرد.

    هود مورب

    هود مورب یکی دیگر از انواع هود آشپزخانه است که با زاویه ۴۵ درجه بالای اجاق گاز نصب می‌شود. هود‌های مورب به دلیل اینکه تمام سطح اجاق گاز را نمی‌پوشانند و زاویه ۴۵ درجه با اجاق دارند، ممکن است قادر به مکش مناسب بو و حرارت غذا نبوده و بوی غذا در محیط پخش شود. صدای هودها بستگی به موتور و برند آن‌ها دارد اما در حالت کلی این هود‌ها صدای زیادی نداشته و جز هودهای کم صدا شناخته می‌شوند.

    هود تلسکوپی

     

    اگر فضای آشپزخانه شما کوچک باشد و فضای کافی برای نصب هودهایی همچون شومینه‌ای، مورب و … را نداشته باشید، پیشنهاد ما به شما انتخاب هود تلسکوپی است. این هودها به دلیل اشغال کردن فضای کم و قرارگرفتن در کنار اجاق‌گاز می‌تواند انتخاب مناسبی برای آشپزخانه‌های کوچک باشد. نحوه مکش این هودها به دلیل قرارگرفتن در کنار اجاق به سمت پایین و کنار است و بو و حرارت پخت و پز به جای بالا رفتن به کنار مکش می‌شود.

    هود مخفی

    هودهای مخفی همانطور که از نامشان پیداست به صورت توکار و داخل کابینت نصب شده و از بیرون دیده نمی‌شوند. این هود‌ها از نظر کارآیی مانند هودهای مورب و شومینه‌ای هستند و تفاوت آن‌ها در فضایی است که اشغال می‌کنند. هود مخفی به دلیل پنهان بودنش در محیط آشپزخانه و فضای کمی که اشغال می‌کند، انتخاب مناسبی برای بسیاری از خانواده‌ها است.

    مزیت کلی انواع هود آشپزخانه

    همانطور که در ابتدا گفته شده، هودها نقش مهمی در حفظ سلامت و بهداشت خانه و آشپزخانه داشته و موجب تهویه هوا، رفع بو، بخار و حرارت غذاها در آشپزخانه می‌شوند. هودها از تجمع چربی‌ها در محیط خانه جلوگیری کرده و مانع از ایجاد قارچ و باکتری در آشپزخانه می‌شوند. همچنین مکش بو یا حرارت غذا به وسیله هودها برای بیمارانی که بیماری آسم و یا آلرژی دارند و این شرایط ممکن است آن‌ها را آزرده کند نیز نقش مهم و کلیدی دارد. نقش دیگر هودها جذب گازهای سمی (مونوکسید کربن) و آلوده‌کننده‌های دستگاه‌های الکتریکی مانند مانیتورها و لامپ‌های فلورنست نیز می‌باشد.

    نکاتی برای انتخاب بهترین هود

    انتخاب یک هود مناسب می‌تواند به بهترین شکل نیازهای شما را پاسخ داده و شما را سال‌ها از خرید مجدد یک هود دیگر بی‌نیاز کند. البته انتخاب و خرید یک هود مناسب مستلزم بررسی و رعایت نکاتی است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. اگر شما هم می‌خواهید بهترین انتخاب را برای آشپزخانه خود داشته باشید، نکات زیر را رعایت کنید:

    • توجه کنید هودی که انتخاب می‌کنید از قدرت مکش بالایی برخوردار باشد زیرا دلیل اصلی استفاده از هودها، مکش بو و حرارت غذا و تصویه هوا است و اگر موتور هودی که انتخاب می‌کنید ضعیف باشد، ممکن است کارایی مورد انتظار شما را نداشته باشد.
    • هودی مناسب است که علاوه بر مکش پرقدرتی که دارد تصفیه هوا را نیز به خوبی انجام دهد، بسیاری از هودها نیاز به کانال کشی ندارند و هوای نامطبوع را مکش کرده و بعد از تصفیه آن را بیرون می‌فرستد.
    • در انتخاب هود حتما باید به سایز آن دقت کنید اگر سایز هود مناسب با سایز اجاق‌گاز شما نباشد تصفیه هوا به خوبی صورت نگرفته و کارآیی لازم را برای شما نخواهد داشت.
    • در خرید هود‌ به کابینت‌های منزل نیز توجه کنید، ممکن است بعضی از هودها مناسب با طرح کابینت‌های آشپزخانه شما نباشد.
    • نکته دیگر و قابل توجه، انتخاب هودی است که صدای کمتری تولید می‌کند، بعضی هودها به دلیل داشتن صدای بسیار زیاد و آلودگی صوتی که ایجاد می‌کنند، اعضای منزل را آزرده کرده و آن‌ها را از استفاده از هودها باز می‌دارد.

    نکاتی برای تمیز کردن انواع هود آشپزخانه

    تمیز نگه داشتن انواع هود آشپزخانه علاوه بر اینکه سلامتی، تهویه و تصفیه مناسب هوا را به دنبال دارد، عمر مفید دستگاه شما را نیز افزایش می‌دهد. در ادامه چند مورد از روش‌های تمیز کردن هود و بدنه آن بیان شده است اما اگر به دنبال اطلاعات کامل‌تر درباره نحوه تمیز کردن انواع هود آشپزخانه و سطوح و قطعات مختلف آن هستید پیشنهاد می‌کنیم مقاله بهترین روش های تمیز کردن هود آشپزخانه را مطالعه کنید.

      • برای نظافت فیلتر‌های هود می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. برای مثال می‌توانید از ترکیب جوش‌شیرین و مایع‌ظرفشویی یا ترکیب آب و سرکه سفید استفاده کنید.
      • همچنین برای تمیز کردن بدنه هود نیز می‌توانید نسبتی مساوی از سرکه، جوش‌شیرین و آب را با هم مخلوط کرده و روی سطح کثیف اسپری کنید و بعد از چند دقیقه سطوح را با دستمال پاک کنید.
      • برای تمیز کردن قطعات داخلی هود نیز می‌توانید آن‌ها را در مجاورت بخار آب قرار داده و سپس قطعات را با دستمال پاک کنید.
      • در نهایت اگر از تمیز شدن هود خود و قطعات آن راضی نیستید می‌توانید از مواد شوینده نیز استفاده کنید.

    چند نکته مهم دیگر

    • سعی کنید هود را در فاصله ۴۰ تا ۶۰ سانتی‌متری بالای اجاق‌گاز نصب کند زیرا اگر فاصله هود با اجاق‌گاز زیاد باشد مکش هود به خوبی انجام نمی‌شود و بو و حرارت در محیط باقی می‌ماند و اگر فاصله هود با اجاق‌گاز کم باشد، ممکن است حرارت اجاق به هود شما آسیب وارد کند.
    • اگر هود و اجاق‌گاز شما هم زمان روشن است، سعی کنید حرارت شعله را زیاد نکنید که آسیبی به هود و قطعات آن وارد نشود.
    • خاموش نکردن لامپ هود و روشن ماندن طولان مدت آن باعث گرم شدن نوار پلاستیکی و مدار الکترونیکی دور لامپ شده و موجب از کار افتادن لامپ و کلیدهای دیگر هود می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.

فرم درخواست تعمیر