جدول محتوا

هود مورب

هود مورب آشپزخانه

هود مورب :اگر بخواهیم معنای کلمه هود را بررسی کنیم می توان اشاره کرد که هود در لغت به معنای سرپوش است و دلیل  نامگذاری دستگاهی که بالای گاز قرار میگیرد این است که دستگاه به صورت سرپوش سرتاسر گاز را فرا میگیرد. هود آشپزخانه وسیله ای است جهت مکش بو ، دود و چربی های معلق حاصل از پخت و پز در هوا که غالبا بالای اجاق گاز کار گذاشته می شود. یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهم هود جذب رطوبت فضای آشپزخانه می باشد.
نصب هود یکی از مهمترین فاکتورهایی است که باید در هنگام تصمیم به خرید برای هود در نظر بگیریم، هودها را میتوان به دو صورت نصب کرد، به صورت داخلی و به صورت خارجی.
اگر هود به صورت خارجی نصب شود برای حذف کامل آلودگی مفیدتر خواهد بود، در صورتیکه قصد نصب هود به صورت داخلی را دارید حتما فاصله بین هود و سطح مورد نظر خود را بسنجید، باید فاصله به اندازه ای باشد که بتواند تمامی هوای آلوده محیط را جذب کند. به طور کلی نصب هود در نحوه کارکرد آن بسیار موثر است. جهت اطمینان از صحت عملکرد هود خود، هر چند ماه یک بار فیلتر هود را تعویض کنید.
هودها دارای قدرت مکش متفاوتی هستند، قدرت مکش هودها با مترمکعب اندازه گیری میشود و به طور کلی منظور از قدرت مکش میزان جذب دود در هر ساعت می باشد که این قدرت باید متناسب با تعداد شعله های گاز و اندازه آنها باشد اما بطور معمول برای آشپزخانه های با اجاق گاز پنج شعله گازی این مقدار می بایست حداقل ششصد متر مکعب در ساعت باشد.
همچنین میزان صدای هود نیز از فاکتورهای بسیار مهمی است که باید در هنگام تهیه هود به آن توجه کنید. صدای هود بسته به قدرت مکش و نوع پروانه استفاده شده در موتور آن متفاوت است اما این مورد بر هیچ کس پوشیده نیست که بهتر است صدای پایین تری داشته باشد .
پروانه موتور اگر از جنس فلزی باشد علی رغم اینکه عمر بالاتری دارد صدای بیشتری نیز دارد، اما اگر هودی را انتخاب کنید که دارای پروانه پلاستیکی نسوز باشد صدای کمتری تولید میکند(که البته پروانه پلاستیکی نیز معایب مربوط به خود را داراست) .
یکی دیگر از معیارهایی که هنگام خرید هود باید به ان توجه کنید انتخاب هودی است که مجهز به سنسور باشد ، هود مورب اگر مجهز به سنسور باشد در صورت وجود دود و حرارت به صورت خودکار روشن شده و عمل مکش را انجام می دهد.
در این مقاله به مبحث هودهای مورب که یکی از انواع هودهاست میپردازیم.

 

بعد از خرید هود مورب نگهداری از آن بسیار مهم است، چرا که نگهداری درست میتواند عمر هود را افزایش دهد، به نکات زیر برای نگهداری از هود مورب دقت کنید:

در صورتی که اجاق گاز شما روشن است حتما هود مورب خود را روشن کنید حتی اگر بویی در آشپزخانه موجود نباشد! این کار جهت جلوگیری از آسیب دیدن قطعات هود انجام میشود که با گرمای ناشی از گاز آسیب نبیند.
اگر تصمیم به نظافت هود خود دارید حتما 1 ساعت قبل از تمیزی هود مورب را خاموش کرده و سپس این کار را انجام دهید.
تاکید میکنیم که هرگز هرگز از آب برای نظافت هود استفاده نکنید و حتما از تمیزکننده های مخصوص هود با عنوان محافظ استیل استفاده کنید
تعویض و شستشوی فیلتر امری بسیار مهم است و باید در بازه زمانی مشخص حتما این کار انجام شود.

 

هود مورب  بر روی دیوار نصب میشود و از لحاظ کارکرد بسیار شبیه به هودهای شومینه ای است که البته هود مورب دارای ضعف ها و قوت هایی است که در ادامه به آنها میپردازیم:

 

از مهمترین معایب هود مورب میتوان به پایین تر بودن مکش آن نسبت به هودهای شومینه ای اشاره کر و از مزایای هود مورب میتوان به صدای بسیار کمتر و و طول عمر بیشتر و زیبایی و چشم نواز بودن آن اشاره کرد. سوالی که ممکن است پیش آید این است که چرا دارای عمر بیشتری است؟ هود مورب به دلیل شیب 45 درجه ای که دارد در برابر حرارت مستقیم قرار نمیگیرد و همین امر میتواند موجب بالاتر رفتن عمر موتور هود مورب شود.
مکش هود مورب تا حدودی کمتر از سایر مدلهاست و آن هم به علت زاویه 45 درجه ای که دارد، به دلیل این شیب هود  کاملا بالای اجاق گاز را پوشش نمیدهد و همین امر میتواند موجب عدم جذب کامل بوی غذا توسط هود مورب بشود، که البته نکته حائض اهمیتی در اینجا وجود دارد، اگر مدلی از هود مورب را انتخاب کنید که دارای قدرت موتور بسیار بالایی باشد دیگر مورد بالا وجود ندارد و مکش هود بسیار خوب میشود و میتواند هم تراز با هودهای فلت قرار گیرد.

هود مورب در سه مدل (از نظر جنس) ساخته میشود:
هود مورب شیشه ای (که در قالب دو رنگ مشکی و سفید تولید می شود)
هود مورب استیل
هود مورب شیشه و استیل ( که این مدل ترکیبی از شیشه و استیل است)

هود مورب دارای فیلتر آلومینیومی است، فیلتر های آلومینیومی قابلیت شستشو دارند و دارای سنسورهای تشخیص زمان تعویض و شتسشوی فیلتر هود هستند. هود مورب معمولا به صورت لمسی است . کنترل مدلهای مختلف هود به سه طریق انجام میشود:
•    از طریق پنل لمسی موجود بر روی هود
•    از طریق کنترل از راه دور
•    و از طریق دکمه های تعبیه شده روی هود

روشنایی هود مورب ازطریق لامپ هالوژن و یا ال ای دی  است .
داشتن ظاهری زیبا و مدرن هود مورب را به پر فروش ترین نوع هود در بازار تبدیل کرده است . برخی از مدلهای هود مورب قابلیت پخش موسیقی را دارند. برروی این نوع هودها دربی تعبیه شده است که هنگام استفاده بسته به نوع هود، بصورت دستی ویا برقی باز خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.

فرم درخواست تعمیر