جدول محتوا

6 اهمیت ترموکوپل و فندک در اجاق گاز

6اهمیت ترموکوپل و فندک در اجاق گاز

اجاق گاز از اجزای مختلفی تشکیل شده است. هر یک از این اجزا نقشی را در راه اندازی اجاق گاز ایفا می کنند. شناخت این اجزا و چگونگی عملکرد این اجزا می تواند به شما در خرید اجاق گاز کمک کند. از اجزای مهم آن می توان به ترموکوپل و فندک در اجاق گاز اشاره کرد. ترموکوپل و فندک در اجاق گاز ارتباط مستقیمی با ایمنی اجاق گاز و سلامتی افراد پیرامون آن دارند. با توجه به نقش مهمی که ترموکوپل و فندک در اجاق گاز دارند، در این مقاله بر آن شدیم شما را بیشتر با نحوه کار آن ها آشنا کنیم.(نمایندگی هود و گاز مشهد)

ترموکوپل در اجاق گاز چیست؟

در اجاق گاز های پادیسان همانند دیگر اجاق گازها برای بالا بردن ایمنی اجاق گازهای صفحه ای و مبله از قطعه ای به نام ترموکوپل استفاده می شود. در اجاق گاز، ترموکوپل به تنهایی کار نمی کند و برای استفاده مؤثر از ترموکوپل لازم است از قطعه ای به نام بوبین کمک گرفته شود. کارکرد این دو قطعه به طوری است که حساسیت بسیار بالایی به نشت گاز دارند. به هنگام نشت گاز، ترموکوپل و بوبین وارد عمل می شوند و باعث قطع شدن گاز می شوند. قطع شدن آنی شعله گاز توسط ترموکوپل، از انفجارهای بزرگ و ایجاد آتش سوزی جلوگیری می کند. در صورتی که شعله گاز در اثر سر رفتن غذا خاموش شود، نشت گاز قطع می شود و هیچ خطری مانند انفجار و آتش سوزی به وجود نخواهد آمد.

ترموکوبل چیست

نحوه کار ترموکوپل اجاق گاز چگونه است؟

ترموکوپل قطعه مهمی است که در نزدیکی سر شعله اجاق گاز به کار برده می شود و ارتباط مستقیمی با شعله دارد. جنس ساختمان داخلی ترموکوپل از نوعی آلیاژ مقاوم در برابر حرارت است و می تواند حرارتی تا حدود ۲۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل کند. ترموکوپل توانایی تولید چند میلی ولت برق را دارد. برق تولیدی به قطعه کناری ترموکوپل که بوبین است انتقال داده می شود و باعث فعال شدن بوبین می شود.(نمایندگی هود و گاز مشهد)

در صورتی که از این نوع سیستمی در روشن شدن اجاق گاز استفاده می شود، بهتر است طرز کار آن درست اجرا شود. برای روشن کردن اجاق گاز لازم است، ولوم یا شیر اجاق گاز برای مدت کوتاهی پایین نگه داشته شود. در این صورت بوبین به روش دستی فعال می شود. زمانی که ترموکوپل به بیشترین درجه حرارت خود رسید، به راحتی می تواند ولتاژ لازم برای راه اندازی کامل بوبین را تأمین کند. اگر روش به درستی اجرا شود، پس از رها کردن دست از روی شیر اجاق گاز، شعله آن خاموش نمی شود. در صورتی که شعله اجاق گاز خاموش شد، دیگر حرارتی به ترموکوپل انتقال پیدا نمی کند. در نتیجه با افت ولتاژ، بوبین غیرفعال می شود. نهایتاً انتشار گاز کاملاً قطع می شود.

اهمیت ترموکوپل و فندک در اجاق گاز

تشخیص ترموکوپل خراب از سالم در اجاق گاز

معمولاً با مشاهده و بررسی شکل ظاهری ترموکوپل به راحتی می توان، خراب یا سالم بودن آن را تشخیص داد. دو فلز ترموکوپل و بوبین در کنار هم هستند. در صورتی که نقطه اتصال بین دو فلز سوخته باشد، ترموکوپل خراب است. همچنین اگر این دو فلز از نقطه اتصالی، از هم جدا شده باشند، می توان تشخیص داد که ترموکوپل سالم نیست. در قسمتی دیگر از ترموکوپل که به بوبین متصل است، دو قطعه فلز درونی و بیرونی وجود دارد. این دو فلز به کمک واشری عایق بندی شده، از هم جدا می شوند. در صورت کنده شدن فلز درونی یا خراب شدن واشر بین دو فلز، می توان حدس زد که ترموکوپل خراب شده است.
در صورتی که ترموکوپل به هر دلیل خراب شود، شعله اجاق گاز به طور پایدار و ثابت روشن نخواهد ماند. شعله روشن خواهد شد ولی با رها کردن دست به سرعت خاموش خواهد شد.(نمایندگی هود و گاز مشهد)

روش امتحان کردن ترموکوپل اجاق گاز

این روش ساده به کمک دو سیم رابط و یک بلندگوی کوچک انجام می شود. در این روش سر ترموکوپل را به مدت تقریباً ۲۰ تا ۳۰ ثانیه حرارت می دهند. سپس انتهای ترموکوپل را به وسیله دو سیم رابط به بلندگو وصل می کنند. در صورتی که صدای ضعیف تق از بلندگو شنیده شد، ترموکوپل سالم است. این صدا وجود جریان الکتریکی در ترموکوپل و در نتیجه سالم بودن آن را اثبات می کند.

فندک در اجاق گاز چیست؟

فندک از قطعات مهمی است که در هر اجاق گازی به کار گذاشته می شود. اساس کار فندک، روشن کردن شعله اجاق گاز بدون استفاده از کبریت یا فندک جانبی است. فندک اجاق گاز باعث تولید جریان الکتریکی به صورت پیوسته می شود. در صورت باز شدن شیر اجاق گاز، شعله را روشن می کند. فندک های اجاق گاز در دو نوع اتوماتیک و غیر اتوماتیک هستند. انواع فندک در اجاق گاز عبارتند از:

فندک اتوماتیکشعله گاز امروز در زاهدان روشن می شود- اخبار اقتصادی تسنیم ...

کار با فندک های اتوماتیک در اجاق گازهای پادیسان بسیار آسان و سریع است. برای روشن کردن شعله اجاق گاز به این روش عمل می شود. ابتدا ولوم یا شیر شعله به قسمت داخلی فشار داده می شود، سپس برخلاف حرکت عقربه های ساعت پیچانده می شود. با این حرکت، گاز از سوراخ های اطراف شعله منتشر می شود و هم زمان با آن فندک اتوماتیک نیز شروع به جرقه زدن می کند. در نتیجه شعله اجاق گاز با حرکت یک دست روش می شود.(نمایندگی هود و گاز مشهد)

فندک غیر اتوماتیک

فندک های تعبیه شده در اجاق گازهای پادیسان با مدل قدیمی، فندک های غیر اتوماتیک هستند. برای روشن کردن شعله اجاق گاز، ابتدا باید با یک دست ولوم یا شیر شعله به داخل فشار داده شود و شیر برخلاف عقربه های ساعت پیچانده شود. سپس با دستی دیگر فندک نصب شده روی اجاق گاز فشار داده شود. انجام هم زمان این دو کار باعث روشن شدن شعله اجاق گاز خواهد شد.

اهمیت ترموکوپل و فندک در اجاق گاز

علت های خراب شدن فندک اجاق گاز

  • در صورتی که غذا یا مایعاتی مانند شیر به طور مکرر سر روند، فندک اجاق گاز به مرور خراب می شود.
  • به هنگام شستشو و تمیز کردن اجاق گاز، اگر آب یا مواد شوینده به مقدار زیادی وارد فندک شود، فندک خراب خواهد شد.
  • یکی از دلایل خرابی فندک اجاق گاز، نوسانات برق می تواند باشد.
  • اگر ولوم یا شیر فشار داده شود و به مدت زیادی نگه داشته شود، باعث خرابی فندک می شود.(نمایندگی هود و گاز مشهد)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.

فرم درخواست تعمیر