جدول محتوا

آشپزخانه تمیز

3 اصل داشتن آشپزخانه‌ای تمیز

در این جا به 3 تا از اصول داشتن آشپزخانه‌ای تمیز اشاره می‌کنیم:

 

آشپزخانه تمیز  :1. برنامه‌ای دقیق جهت نظافت اصولی آشپزخانه خود داشته باشید

داشتن یک برنامه نظافتی علاوه بر ایجاد نظم و تمیزی بیشتر در آشپزخانه موجب می‌شود تا کارهای سخت و زیاد روی هم انباشته نشود و از تمیزکردن‌های خسته کننده و یکباره پرهیز شود.

برای این منظور بهتر است برنامه‌ای مطابق زیر برای خود ترتیب دهید:

 

کارهای روزانه نظافت اصولی آشپزخانه

  •  سینک ظرفشویی را پس از شستن ظروف آبکشی کنید.
  •  هربار پس از پخت و پز روی گاز را با دستمال تمیز کنید.
  •  هر شب کف آشپزخانه را تی بکشید.

این کارهای ساده که در مجموع بیش از ده دقیقه وقت نخواهند گرفت تاثیر بسزایی در تمیزی و نظافت اصولی آشپزخانه خواهند داشت.

 

آشپزخانه تمیز :اعمال هفتگی مربوط به نظافت اصولی آشپزخانه

  •  کف آشپزخانه را با آب و مواد شوینده، تمیز و ضدعفونی کنید.
  •  سطح روی کابینت‌ها را با دستمال و ضد لک تمیز کنید.
  •  جا ظرفی را با آب گرم و مواد شوینده بشویید.
  •  ذرات گرد و غبار و چربی روی پریزها را با یک دستمال تمیز کنید.
  •  بصورت هفتگی فضای داخلی یخچال، مایکروویو، تستر و سایر قسمت‌ها را تمیز کنید.

 

نظافت اصولی آشپزخانه بصورت فصلی

  •  هر سه ماه یکبار فریزر را خالی و تمیز کنید.
  •  تمیز کردن کابینت‌هایی که وسایل روزانه و دم دستی خود را در آن‌ها قرار داده‌اید.
  •  هود و هواکش بالای اجاق گاز را با دستمال و ضد لک تمیز کنید.

 

2. چیدمان صحیح و دسته بندی کردن وسایل آشپزخانه

آشپزخانه تمیز :از دیگر نکاتی که موجب نظم در خانه داری و نظافت آشپزخانه می‌شود استفاده صحیح از فضا و چیدمان اصولی وسایل در آشپزخانه است. برای این مضمون نکات کاربردی زیر را در نظر بگیرید:

  • روی کابینت‌ها و کانترها را با وسایل اضافی شلوغ نکنید. می‌توانید مایکروویو، تستر و چای ساز را روی کابینت قرار دهید اما اگر تمامی وسایل برقی و نه چندان ضروری خود را روی کابینت‌ها انباشته کنید، علاوه بر جلوه غیر زیبایی که به محیط آشپزخانه می‌دهد فضای کافی برای فعالیت را نیز محدود می‌کند.
  • وسایل درون کابینت‌ها را دسته بندی کنید و هر چیز را در جای بخصوص قرار دهید. مثلا قابلمه‌ها را در یک طبقه و بشقاب‌ها را در طبقه دیگر قرار دهید. برای فویل‌ها، روکش‌ها، دستکش و سایر اقلام مورد نیاز مکان مناسبی اختصاص دهید. به این ترتیب علاوه بر نظم بیشتر هربار که نیاز به چیزی داشتید به سرعت می‌توانید آن را پیدا کنید.
  • تفکیک کردن ظروف مهمان از ظروف دم دستی موجب می‌شود که در طول هفته تعداد مشخصی از کابینت‌ها را باز و بسته کنید.
  • برای ظروف دم دستی مکان مشخصی بیرون از کابینت‌ها اختصاص دهید تا نیاز نداشته باشید که دائم کابینت‌ها را باز و بسته کنید.

 

 

3. چگونگی نظافت اصولی آشپزخانه (سینک، هود، کف آشپزخانه و …)

از آنجا که در طبخ اکثر مواد غذایی از روغن استفاده می‌کنید، تمامی سطوح آشپزخانه به طور طبیعی روغنی می‌شوند و با نشستن گرد و غبار بر این سطوح، بافت چربی شکل می‌گیرد. برای پاک کردن این چربی‌ها و سایر آلودگی‌های موجود در آشپزخانه می‌توانیم از شوینده‌های شیمیایی و یا مواد ضدعفونی کننده طبیعی استفاده کنیم. با توجه به اینکه پاک کننده‌های شیمیایی حاوی مواد مضر بسیاری در فرمولاسیون خود می‌باشند در این مقاله سعی بر آن داریم که راه حل‌هایی طبیعی برای نظافت آشپزخانه ذکر کنیم.

 

  • پاک کننده ای طبیعی جهت زدودن چربی‌ها

سرکه سیب یک تمیز کننده طبیعی است که خاصیت ضدعفونی کننده ملایمی نیز دارد و از آنجا که پس از استفاده اثری از خود روی سطح باقی نمی‌گذارد، می‌توانید برای نظافت اصولی آشپزخانه از آن بهره ببرید. برای این منظور مقدار یک چهارم لیوان سرکه را در یک لیوان آب حل نمایید سپس روی بدنه و سطح مورد نظر خود اسپری کرده و با دستمال خشک کنید. بوی سرکه به سرعت از بین می‌رود. در عین حال می‌توانید با اضافه نمودن عصاره گیاهان خوشبو به آن فضا را معطر کرده و لذت ببرید.

 

  • چربی زدایی از اجاق گاز، فر و مایکروویو، قابلمه‌ها و …

برای این منظور مقدار مساوی جوش شیرین و نمک را با مقدارکمی آب مخلوط کرده و با دستمال روی سطح اجاق گاز، فر و … بکشید. بعضی لکه‌ها که به سختی به محل چسبیده‌اند نیاز به زمان بیشتری دارند. برای پاک کردن آن‌ها مخلوطی خمیری از آب و جوش شیرین تهیه کنید و برای چند ساعت روی محل قرار دهید و سپس با دستمال به راحتی آن را پاک کنید.

برای پاک کردن غذاهای سوخته ای که به کف ظروف چسبیده‌اند آن‌ها را با آب داغ خیس کنید و مقداری پودر جوش شیرین روی آن بمالید، پس از چند ساعت مشاهده می‌کنید که ظروف به راحتی پاک می‌شوند.

 

  • آشپزخانه تمیز :پاک کردن چربی هود آشپزخانه

برای پاک کردن هود ابتدا فیلتر آن را جدا کرده و سپس به کمک یک اسفنج خشک و شوینده مناسب و یا مخلوطی از جوش شیرین، آب و نمک، هود را تمیز کنید. برای شست و شو و تمیز کردن فیلتر هود از دستکش استفاده کنید و پس از تمیزکاری آن را دوباره وصل کنید.

 

  • چربی زدایی و تمیز کردن سینک ظرف شویی

به کمک مخلوط خمیری شکلی از نمک، جوش شیرین و آب می‌توانید چربی کف سینک را به سادگی پاک کنید. گاهی رسوب سفید آهکی به جا مانده از شست و شوی ظروف می‌تواند جلوه بدی به سینک استیل بدهد. برای پاک کردن این رسوب می‌توانید خمیری از سرکه و نمک درست کرده و با آن رسوب را بسایید و یا یک لیموترش تازه را نصف کنید روی آن نمک بپاشید، این ترکیب خوشمزه در تمیز کردن رسوب آهکی و براق کردن سینک بسیار مفید و موثر خواهد بود.

 

  • تمیز کردن کاشی آشپزخانه

برای تمیز کردن کف آشپزخانه بهتر است که ابتدا با جارو دستی و یا جارو برقی خرده آشغال‌ها را جارو کرده و سپس با استفاده از یک تی دسته بلند کاشی و یا سرامیک را تمیز کنید. برای پاک کردن لکه‌های چربی، جرم و یا رسوبات آهکی روی کاشی یا سرامیک می‌توانید از مخلوط نمک به همراه سرکه یا آب لیمو استفاده کنید. از مواد ذکر شده یک ترکیب خمیری شکل درست کنید و به مدت نیم ساعت روی محل قرار دهید و سپس با آب بشویید.

 

  • تمیز و براق کردن ظروف چینی، لعابی و شیشه‌ای

لکه‌های به جا مانده از قهوه و چای و یا سایر لکه‌های موجود روی این ظروف را می‌توان به سادگی روش‌های قبل پاک کرد. به این صورت که ترکیب اثر بخش و خمیری شکل نمک به همراه آب لیمو و یا سرکه را روی سطح داخلی و یا خارجی ظرف مورد نظر بکشید و پس از یک ساعت سطح را بشویید. برای آب کشی می‌توانید به آب مورد استفاده برای آب کشی کمی سرکه اضافه کنید، این کار ضمن خاصیت ضدعفونی کنندگی، موجب شفافیت بیشتر ظروف شیشه‌ای می‌شود.

 

  • آشپزخانه تمیز :بازکردن لوله ظرفشویی و پاک کردن آن

خرده آشغال‌ها، روغن و مواد چرب می‌تواند موجب گرفتگی لوله‌ها شده و دردسرهای زیادی برای ما ایجاد کند. به همین دلیل سعی کنید که از ریختن مواد مورد نظر در سینک خودداری نمایید. برای باز کردن لوله ظرفشویی، مخلوطی از نمک و جوش شیرین را به مقدار مساوی در سوراخ ظرف شویی بریزید و به دنبال آن مقداری سرکه اضافه کنید و پس از ده دقیقه یک کتری آب جوش در محل بریزید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.

فرم درخواست تعمیر