جدول محتوا

تمیز کردن سینک ظرفشویی

چند راه‌‌حل برای تمیز کردن سینک ظرف‌شویی آشپزخانه

تمیز کردن سینک ظرفشویی

 

سینک ظرف‌شویی از جمله وسایل ضروری در هر خانه‌ای است که به دلیل تماس مستقیم آن با ظروف و مواد غذایی، نظافت و بهداشتی بودن آن اهمیت زیادی دارد. همچنین به دلیل اینکه یکی از وسایل پرکاربرد در آشپزخانه است، سریع کثیف شده و لکه‌ها را روی خود نشان می‌دهد. با توجه به جنس این وسیله که از نوع استیل، شیشه‌ای و یا گرانیتی است، تمیز کردن آن متفاوت است، ولی با داشتن اطلاعات کافی می‌توانید سینک آشپزخانه خود را به راحتی و با هزینه خیلی کم تمیز کنید و از استفاده کردن از این وسیله لذت ببرید. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم اطلاعات کافی و مفیدی را درباره تمیز کردن سینک‌های ظرف‌شویی به شما ارائه دهیم.

اولین نکته برای تمیز کردن این کالا این است که به هیچ عنوان از مواد شیمیایی مانند وایتکس استفاده نکنید. این مواد شیمیایی علاوه بر ضررهایی که برای سلامتی انسان دارد پس از مدتی سینک کدر می‌شود و دیگر شکل ظاهری اولیه خود را ندارد. علاوه بر این مضرات، مواد شیمیایی هزینه‌ای را با خود به همراه دارند. در صورتی که شما می‌توانید با تعدادی وسیله ارزان قیمت که در اکثر خانه‌ها موجود است سینک آشپزخانه خود را مثل روز اول براق کنید.

تمیز کردن سینک ظرفشویی:تمیز کردن سینک‌های استیل

۱) استفاده از سرکه

برای تمیز کردن سینک استیل راه‌های مختلف وجود دارد. در صورتی که روی سینک آشپزخانه شما لکه و رسوب وجود دارد می‌توانید مقداری سرکه را روی دستمال نرم کشیده و سپس آبکشی کنید.

۲) استفاده از جوش شیرین

راه‌حل بعدی استفاده از جوش شیرین است. برای استفاده از جوش شیرین در ابتدا روی سطح آن جوش شیرین بریزید. سپس با دستمال آن را تمیز کرده و آبکشی کنید. جوش شیرین برای از بین بردن جرم چربی نیز مناسب است.

۳) استفاده از نمک

برای ضد عفونی کردن سینک ظرف‌شویی می‌توانید از نمک کمک بگیرد. نمک را روی سطح سینک ریخته و اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند. سپس آبکشی کنید. همچنین می‌توانید بر روی نمک مقداری لیمو بکشید. لیمو را دو تکه کرده و نیمی از آن را روی سطح بکشید. این کار باعث ضدعفونی شدن سینک آشپزخانه شما می‌شود.

برای تمیز ماندن سینک‌های استیل ظروف داخل آن را هر شب شسته و سپس آن را با دستمال تمیز خشک کنید.

 

تمیز کردن سینک ظرفشویی:تمیز کردن سینک‌های گرانیتی

برای تمیز کردن سینک‌های گرانیتی نیازی به استفاده از شوینده‌های گران و روش‌های سخت ندارید. در ابتدا سینک ظرف‌شویی را با آب بشویید. سپس می‌توانید مقداری جوش شیرین استفاده کنید یا دستمال کاغذی را به سرکه آغشته کرده و در سطح سینک آشپزخانه قرار دهید و ۱۰ دقیقه بعد آن را بردارید و با آب شست‌وشو دهید.

 

تمیز کردن سینک‌های شیشه‌ای

برای شستن سینک‌های شیشه‌ای از سیم‌های ظرف‌شویی استفاده نکنید، زیرا خط و خش روی آن به وجود می‌آید. شما می‌توانید از محلول‌های شیشه پاک‌کن استفاده کرده و در آخر آن را آبکشی کرده و خشک کنید.

برای تمیز کردن گوشه‌های سینک آشپزخانه از مسواک کمک بگیرید و لبه‌های آن را با مسواک و با یکی از روش‌های گفته شده شست‌وشو دهید.

 

تمیز کردن سینک ظرفشویی:براق کردن سینک‌های ظرفشویی

برای براق کردن سینک‌های ظرف‌شویی می‌توانید از روغن پارافین استفاده کنید. لکه‌های آب و مایعات بر روی سینک ظرف‌شویی به وسیله روغن پارافین از بین می‌رود. اگر به روغن پارافین دسترسی ندارید، به جای آن از روغن زیتون کمک بگیرید. مقداری روغن زیتون را به پنبه زده و روی آن بکشید و در آخر آبکشی نمایید.

رفع گرفتگی سینک آشپزخانه

برای رفع گرفتگی سینک ظرف‌شویی دو فنجان یخ بر روی دهانه لوله آن قرار دهید و یک فنجان نمک دریایی را روی آن بریزید و روی آن آب بگیرید تا یخ آب شود.

 

تمیز کردن سینک ظرفشویی:از بین بردن بوی بد سینک ظرف‌شویی

برای از بین بردن بوی بد سینک آشپزخانه یک لیمو را خورد کرده و در دهانه لوله آن قرار دهید. سپس آب را بر روی آن بگیرید. این کار باعث از بین رفتن بوی بد سینک ظرف‌شویی می‌شود.

 

نکاتی درباره سینک ظرفشویی

آشپزخانه قلب یک خانه می باشد که رفت و آمد در آن بسیار زیاد است به همین دلیل لوازمی که در این مکان به کار گرفته می شوند می بایست علاوه بر کیفیت از زیبایی خاصی برخوردار باشند. در این مقاله قصد داریم نکاتی درباره سینک ظرفشویی و انواع آن مطرح کنیم.

متریال مهم ترین عامل در پایداری و مقاومت سینک می باشد . هر نوع متریالی نیز از مزایا و معایبی برخوردار است که خریدار طبیعتا به دنبال این است که اطلاعات لازم را در این زمینه بدست آورد و سپس از مدل های موجود در بازار، اقدام به خرید کند.
سینک ظرفشویی از نظر جنس به سه دسته شیشه، استیل و گرانیت تقسیم بندی می شود.

تمیز کردن سینک ظرفشویی:سینک ظرفشویی شیشه ای

با نصب سینک ظرفشویی شیشه ای می توان زیبایی دوچندانی به آشپزخانه بخشید.اولین نکته ای که می بایست درمورد این مدل از سینک های ظرفشویی گفت این است که جنس بدنه آن ها از شیشه و جنس لگن آن از نوع استیل است که بر روی سینک که نوع شیشه ای می باشد، پرس شده است.
هر چند که این مدل از سینک ها دارای ظاهری زیبا هستند اما از مقاومت پایین تری نسبت به سایر مدل ها برخوردار اند و از طرفی این احتمال نیز وجود دارد تا لگن استیلی از روی شیشه نیز جدا شود. با این حال باتوجه به مزایا و معایبی که سینک ظرفشویی شیشه ای دارد بهتر است به گارانتی و نام برند محصول توجه بیشتری شود.
تنوع در محصولات نشان از سیر تکاملی و پیشرفت در تولید آن محصول است، سینک ظرفشویی شیشه ای نیز طبیعتا از این قاعده مستثنی نیست و در رنگ و طرح های متفاوتی عرضه می شوند.
سینک ظرفشویی شیشه ای از نظر رنگ به دو دسته تقسیم می شوند :

  •  سینک ظرفشویی شیشه ای سفید
  •  سینک ظرفشویی شیشه ای سیاه

سینک ظرفشویی شیشه ای از نظر جنس :

  •  دو لگن
  •  تک لگن

سینک ظرفشویی استیل

سینک ظرفشویی استیل از پرکاربردترین و پر طرفدار ترین سینک ظرفشویی موجود می باشد که برخلاف مدل شیشه ای از مقاومت بیشتری در برابر شستشوی زیاد، ضربه، حرارت می باشد. سینک ظرفشویی استیل به دو دسته سینک استیل ضد خش و سینک استیل ساده تقسیم بندی می شود.
اولین مزیتی که سینک استیل ضد خش نسبت به استیل ساده دارد در این است که خط و خش را کمتر نمایان می کند. از دیگر مزایای سینک ظرفشویی استیل قیمت مناسب آن می باشد که اگر دقت کرده باشید در اکثر خانه ها از این مدل استفاده می شود. سینک ظرفشویی استیل مدل توکار محبوب ترین مدل از میان مدل های روکار و زیر کار می باشد.
در نصب این مدل ابتدا سطح بالایی کابینت برش داده می شود و سپس سینک از بالا بر روی آن قرار داده می شود سپس اطراف سینک نیز به وسیله چسب موم یا نواری مخصوص آب بندی می شود که مانع از نفوذ آب به درون کابینت می شود. استیل به کار گرفته در سینک می بایست بدون آلیاژ باشد زیرا در غیر این صورت در معرض زنگ زدگی و تغییر رنگ قرار می گیرد. از طرفی ضخامت استیل نیز در سینک بهتر است ما بین 15 الی 18 و یا بالاتر باشد.  در رنگ بندی ، سینک های ظرفشویی استیل مات یا براق هستند و استیل براق این ویژگی را دارد که ساده تر تمیز می شود و لکه های آب را کمتر نشان می دهد.

تمیز کردن سینک ظرفشویی:سینک ظرفشویی گرانیت

سینک ظرفشویی گرانیت نیز از جدیدترین سینک های موجود در بازار به شمار می رود که که 70% این مدل سینک ها را گرانیت و 30% آن را اکرلیک تشکیل می دهد. سینک ظرفشویی گرانیت از مقاومت خوبی برخوردار است اما بهتر است که از این لحاظ آن را بین مدل استیل و شیشه ای قرار داد. در ادامه ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در سینک های گرانیتی اغلب جای سوراخ شیر بر روی سینک تعبیه نشده است و نصاب سوراخ شیر را بر روی صفحه سینک نصب می کند.

مزایا و معایب سینک ظرفشویی گرانیت

باتوجه به متریال تشکیل دهنده سینک ظرفشویی گرانیت که در بالاتر اشاره شد این معایب را دارد تا با افتادن ظرف بر روی آن، ظرف آسیبی ببیند. اما یکی از مزایای این مدل از سینک ها جذب کمتر غبار در آن ها میباشد. همچنین برخی از این سینک ها آنتی باکتریال هستند و در برابر آلودگی مقاومت دارند و تغییر رنگ نیز نمی دهند.
نحوه تمیز کردن سینک ظرفشویی گرانیتی
بر خلاف گرانیت خالص ، کامپوزیت گرانیتی منافذ و فضاهای زیادی ندارد به همین دلیل تمیز کردن آن ساده تر است.
یکی از راه های تمیز کردن آن استفاده از پاک کننده ها و پارچه های نرم و نخی می باشد اما به این نکته می بایست توجه کرد که نباید از برس های سیمی و زبر برای نظافت این مدل از سینک ها استفاده کرد.
اغلب هنگام عرضه سینک ظرفشویی به مشتریان، لوازم مخصوص نظافت نیز ارائه می شود از طرفی بهتر است تا مصرف کنندگان و خریداران این مدل از سینک ها به راهنماها و دستورالعمل های قرار داده شده توجه کنند تا با رعایت نکات و موارد ذکر شده این محصول را از هرگونه آسیب و خسارت محفوظ بدارند.

تمیز کردن سینک ظرفشویی:سینک های براق و سینک های مات

مات یا براق بودن از ویژگی‌های سینک‌های فلزی و استیل می باشد که هرکدام ویژگی‌های خود را دارا هستند. مثلا در مدل‌های براق لکه‌های آب کمتر نمایان می شوند و همچنین به راحتی تمیز می‌شوند.  ساده یا ضدخش بودن نیز همان طور که در بالا تر گفته شد یکی دیگر از گزینه ها برای خرید سینک ها ظرفشویی می باشد.
نکته پایانی این مقاله درباره اتصالات و لوله‌های سینک این می باشد که در گذشته اتصالات اغلب فلزی بود که با گذرزمان یا زنگ می‌زدند و یا در اثر گرما و سرمای هوا لوله ها ترک بر می داشتند.
امروزه دیگر این لوله‌ها از جنس پلاستیک هستند و از مزایای آن ها این است علاوه بر این که زنگ نمی زنند بلکه از وزن کم تری نیز برخوردار هستند. از طرفی قیمت پایین تری که نسبت به نوع فلزی دارند موجب شده است تا طرفدار و در نتیجه فروش بیشتری داشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.

فرم درخواست تعمیر